Isnin, 9 September 2019

tajuk 5 : simpulan dan ikatan

IKATAN DAN SIMPULAN

PENGENALAN IKATAN DAN SIMPULAN
DEFINISI
            Terdapat 3 definisi yang biasa tentang simpulan dan ikatan  iaitu simpulan (knotting), ikatan (lashing), dan mematikan hujung tali (whipping).

SIMPULAN
            Biasanya simpulan menggunakan tali yang kecil dan sederhana saiznya. Ianya digunakan pada benda-benda yang kecil dan sederhana. Simpulan digunakan pada setiap tempat dan masa seperti di rumah, di hospital, mengikat kasut, bungkusan dan memulakan jahitan.
Contoh-contoh simpulan ialah:-
1.      buku sila.
2.      tindih kasih.
3.      simpul himpit.
4.      lilit dua simpul.
5.      simpul pemukat.

Ikatan
           Ikatan digunakan untuk mengikat kayu, buluh, tiang dan papan untuk membuat jambatan, tiang bendera, menara dan sebagainya. Kebiasaannya dalam kegiatan berpengangkap dan kepanduan beberapa ikatan digunakan seperti ikat seraya, ikat serong, ikat silang gunting dan lilit balak.
Mematikan hujung tali
            Mematikan hujung tali ini perlu supaya tali tidak terburai dihujungnya. Kebiasaannya hujung tali dimatikan dengan lilit pemati biasa dan lilit pemati selit.

IKATAN BUKU SILA
            Ikatan Buku Sila digunakan untuk mengikat kain pembalut atau kain anduh, menyambung tali yang sama besar saiznya dan boleh digunakan untuk mematikan sebarang ikatan. Ikatan ini direka agar kedua-dua punca atau hujung tali tersebut senang dibuka semula.

Fungsi
Untuk menyambung 2 tali yang sama saiz.
Untuk Mengikat pembalut segi tiga semasa pertolongan cemas.
Teknik
  i.        Letakkan hujung A dan B di atas satu sama lain.
  ii.     Masukkan hujung A dibawah B.
  iii.   Kemudian, lakukan ikatan yang sama dengan memasukkan B di bawah.

                                   

SIMPULAN TINDIH KASIH

    Simpulan Tindih Kasih digunakan untuk membuat gegelung tali yang tidak terjerut atau mengikat leher binatang supaya tidak terjerut. Jenis ikatan ini juga boleh digunakan dalam kerja-kerja menyelamat seperti menyelamatkan mangsa yang terjatuh ke dalam sungai.
Fungsi
Digunakan untuk membuat tanjul yang tidak boleh menjerut.
Untuk menyelamat orang dengan memasukkan tanjul itu keliling badan mangsa.
Teknik
 i.       Mulakan ikatan dengan membentuk satu bulatan.
ii.    Kemudian, masukkan hujung tali ke dalam bulatan tersebut.
iii. Masukkan hujung tali ke bawah tali dan masukkan kembali ke dalam bulatan tersebut.
                                   

Aktiviti Ikatan dan Simpulan di jalankan pada waktu Kokurikulum S.K. Ayer Hitam pada hari Rabu, 18. 9. 2013 dari jam 2.00 petang hingga 3.15 petang.  Guru dan murid Tahun 4 hingga Tahun 6 terlibat dalam aktiviti ini.
 
Langkah 2 : Ikatan dan Simpulan Manuk (Clove Hitch) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Manuk. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 3 : Ikatan dan Simpulan Tindih Kasih (Bowline) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Tindih Kasih. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 4 : Ikatan dan Simpulan Rama-Rama (Buterfly) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Rama-Rama. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 5 : Ikatan dan Simpulan Buku Sila (Reef Knot) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Buku Sila. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran dengan situasi sebenar melalui paparan.

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto
Langkah 2 : Ikatan dan Simpulan Manuk (Clove Hitch) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Manuk. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 3 : Ikatan dan Simpulan Tindih Kasih (Bowline) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Tindih Kasih. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 4 : Ikatan dan Simpulan Rama-Rama (Buterfly) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Rama-Rama. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 5 : Ikatan dan Simpulan Buku Sila (Reef Knot) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Buku Sila. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran dengan situasi sebenar melalui paparan.

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto
 
Langkah 2 : Ikatan dan Simpulan Manuk (Clove Hitch) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Manuk. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 3 : Ikatan dan Simpulan Tindih Kasih (Bowline) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Tindih Kasih. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 4 : Ikatan dan Simpulan Rama-Rama (Buterfly) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Rama-Rama. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 5 : Ikatan dan Simpulan Buku Sila (Reef Knot) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Buku Sila. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran dengan situasi sebenar melalui paparan.

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto
Langkah 2 : Ikatan dan Simpulan Manuk (Clove Hitch) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Manuk. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 3 : Ikatan dan Simpulan Tindih Kasih (Bowline) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Tindih Kasih. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 4 : Ikatan dan Simpulan Rama-Rama (Buterfly) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Rama-Rama. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 5 : Ikatan dan Simpulan Buku Sila (Reef Knot) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Buku Sila. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran dengan situasi sebenar melalui paparan.

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto
Langkah 2 : Ikatan dan Simpulan Manuk (Clove Hitch) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Manuk. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 3 : Ikatan dan Simpulan Tindih Kasih (Bowline) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Tindih Kasih. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 4 : Ikatan dan Simpulan Rama-Rama (Buterfly) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Rama-Rama. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru menerangkan pula kemahiran ikatan dan simpulan seterusnya. Langkah 5 : Ikatan dan Simpulan Buku Sila (Reef Knot) i.Pelajar dipaparkan dengan langkah-langkah membuat ikatan dan simpulan Buku Sila. ii.Setelah tayangan tersebut pelajar dikehendaki mengaplikasinya dengan mengikuti langkah-langkah yang disaksikan. iii.Paparan diulang sekiranya pelajar tidak memahami cara membuat simpulan tersebut dan guru serta buddy system turut membantu kepada pelajar yang lemah. iv.Setelah kesemua pelajar dapat menguasi kemahiran tersebut, guru meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran dengan situasi sebenar melalui paparan.

Mine coins - make money: http://bit.ly/money_crypto




Tiada ulasan:

Catat Ulasan